Drie ministers pleiten voor volledige opening middelbaar onderwijs

Vandaag las ik bij de NOS: Drie ministers pleiten voor volledige opening middelbaar onderwijs. Fijn dat er binnen de politiek aandacht is voor het heropenen van de middelbare scholen. Ook wij merken dat leerlingen langzaam moedeloos beginnen te worden van de combinatie van een of twee dagen fysiek naar school en online lessen.

Volgens Koolmees, Hoekstra en Van ’t Wout kunnen achterstanden die leerlingen oplopen, leiden tot permanente schade. Leerlingen halen niet hun niveau en dat heeft uiteindelijk nadelige gevolgen voor hun baankansen, productiviteit en inkomen. Uiteindelijk heeft dat dan weer “negatieve permanente effecten voor de economie” staat in de krant te lezen.

 

Momenteel gaan onze leerlingen een dag in de week naar school. In het leslokaal zitten ze op 1,5 meter van elkaar maar als de les voorbij is lopen ze zij aan zij naar buiten. Dat is ook waar de bewindslieden op wijzen dat jongeren van 13 tot 17 jaar nergens onderling 1,5 meter afstand hoeven te houden, behalve op school.

 

Mijn collega’s en ik willen ook niks liever dan de leerlingen weer gewoon onderwijs op school bieden. Het moet echter wel veilig zijn voor het personeel. Met 1,5 meter afstand tussen leerlingen en collega’s, de ramen open en spatschermen hebben we het eerste deel van het schooljaar geprobeerd het zo veilig mogelijk te maken. Nu is daar ook nog de mogelijkheid bijgekomen om door een vaccinatie de risico’s van Covid te minimaliseren.

 

Als de ministers graag willen dat het onderwijs weer volledig open gaat is het goed dat ze zich hard maken om onderwijspersoneel met voorrang te vaccineren. Het is misschien tijd om de vaccinatiestrategie aan te passen. De 108000 docenten in het voortgezet onderwijs en het MBO kunnen met een vaccinatie weer veiliger aan het werk voor de klas. Het moet toch mogelijk zijn om op korte termijn al deze mensen op te roepen en het te regelen.

 

Dus beste meneer Koolmees, meneer Hoekstra en meneer Van ’t Wout als jullie je daar hard voor willen maken. Dan gaan wij zorgen dat leerlingen hun niveau gaan halen en dat dat uiteindelijk positieve gevolgen heeft voor hun baankansen, productiviteit en inkomen. Uiteindelijk heeft dat dan weer “positieve permanente effecten voor de economie”. Een prima oplossing: onderwijs door een prikkie!

 

Paul Jankowski

directeur d’Oultremontcollege – OMO Scholengroep de Langstraat