De sociale impact van Covid-19

Ieder jaar maken de vierdeklassers havo-vwo een Praktische Opdracht voor Levensbeschouwing. Thom van Daalen schreef in dat kader over de invloed die Covid-19 op ons heeft. Hieronder treft u zijn visie aan. Van harte aanbevolen. (BB)

Zoals we allemaal al weten is Covid-19 bezig met de wereld zoals we hem kennen beetje voor beetje aan het stukmaken. Iedereen moet afstand van elkaar houden, een mondkapje is verplicht in openbare ruimtes en over het algemeen zit gezellig rondhangen met je vrienden in de stad er niet meer in. Veel mensen zitten in bijna complete quarantaine, ook al zijn ze niet ziek en mensen in quarantaine hebben bijna geen sociaal contact meer. Volgens veel wetenschappers is dit slecht voor de mentale gezondheid van mensen, en dat is ook correct.

Sociale banden roesten

Zoals we allemaal weten is het belangrijk dat je je gevoelens kunt uiten bij vrienden of familie, je iemand hebt die dezelfde interesses heeft waar je over kan praten, enzovoort. Je zou wel bijvoorbeeld kunnen skypen, maar je moet die persoon wel in het echt kunnen zien om echt het gevoel van sociale interactie te krijgen. Al dit missen van sociale contacten (in het echt, het surrogaat contact helpt niet met de banden onderhouden) zorgt dat de sociale banden van mensen wegroesten en ze dus zich steeds maar eenzamer gaan voelen, ook al hebben ze ‘contact’ met vrienden en familie.

Ook zorgt het er allemaal voor dat als je in ‘intelligente’ lockdown zit met je gezin, dat je uiteindelijk op elkaars lip gaat zitten en dat kan ervoor zorgen dat normaal heel hechte gezinnen opeens tegenover elkaar komen te staan vanwege het feit dat we nou eenmaal nergens anders heen kunnen en dus opgescheept zitten met elkaar; en dat er dus irritatie opbouwt.

Pubers

Hoewel iedereen duidelijk de impact van deze lockdown ondervindt, zijn pubers het ergste getroffen. Volgens veel ouders is de puberteit de tijd van je leven waarin je alles zelf moet gaan ontdekken, met je eigen vrienden moet rondhangen, enzovoort. Dit alles kan nu niet, omdat we in een lockdown zitten en alle horeca, bars, cafés, enzovoort dicht zijn. Pubers kunnen dus niet uitgaan of sociaal doen met vrienden, de enige manier van sociaal contact is bellen of appen. Dit alles zorgt ervoor dat de puber niet echt zijn of haar zelfvertrouwen kan opbouwen en niet echt een goed vangnet kan vormen van vrienden, en ook al hebben ze dat, dan wordt het vangnet niet goed onderhouden vanwege het gebrek aan echt sociaal contact. Dit zorgt ervoor dat veel pubers nu in een dip, of zelfs een depressie zitten.

Meetbare en onmeetbare gezondheid

Normaal zouden we zeggen dat ze met iemand moeten gaan praten die ze VER-STAAT, denk aan een ouder, leraar of goede vriend, maar dit kan nu ook in een mindere mate vanwege, u raadt het al, de lockdown. Over het algemeen is de lockdown dus goed voor de FYSIEKE, DE MEETBARE gezondheid, maar niet voor de MENTALE, DE ONMEETBARE gezondheid. Eigenlijk zijn we gewoon weer bij het principe van Descartes beland. Het enige dat uitmaakt is het meetbare, wat te vangen is in grafieken en tabellen, en de mentale kant maakt niets uit, want die is niet te vangen in grafieken en tabellen, of in een formule.

Ook iets moois aan de crisis

Hoewel het nu alleen maar negatief lijkt, is er ook iets moois aan de crisis. Mensen laten hun behulpzame kant weer eens zien. Denk bijvoorbeeld aan buren die boodschappen doen voor elkaar, mensen die ouderen eerder de winkel in laten gaan, mensen die gewoon een praatje houden met een ouderen, enzovoort. Mensen raken ironisch genoeg door afsluiting toch verbonden en meer betrokken bij elkaar. Dus hoewel dit nu alleen maar lijden lijkt, zoals de Duitse filosoof Nietzsche al zei (ik vat het even kort samen anders is het nogal lang): All human growth comes from suffering. Dus wat we nu ervaren als ‘lijden’ zal er uiteindelijk voor zorgen dat we er als betere mensen uitkomen. Dus de crisis heeft zowel een negatieve als positieve invloed op onze samenleving. Je moet er alleen op de juiste manier naar kijken.

Thom van Daalen – atheneum 4a, d’Oultremontcollege Drunen