Terug naar overzicht

Leerlingen ontwikkelen inzicht in relaties en dragen hieraan bij: Project Banden Binden

14-03-2025
Vrijwel iedereen weet dat er bij veel jongeren vormen van sociaal-psychische problematieken spelen, regelmatig zelfs zeer ernstig. Als docent heb je een pedagogische opdracht en wil je jonge mensen steunen/inspireren tot zinvol (samen-)leven.

Prof. dr. Lea Dasberg schreef hier iets over wat me al dertig jaar diep aanspreekt:

“De pedagoog moet bij zijn invoering van kinderen in de wereld deze wereld niet alleen pedagogisch vertalen, hij moet er zelf in geloven. Hij moet voor zich zelf helderheid hebben, en dat ook kunnen overdragen, volgens welke waarden en normen het hopen op de toekomst gerechtvaardigd is. (…) Er bestaat geen andere pedagogie dan de pedagogie van de hoop” (Pedagogie in de schaduw van het jaar 2000).

We moeten de wereld pedagogisch vertalen voor de jonge mensen, voor mij houdt dat o.a. in hen inzicht te geven in hoe relaties werken, hoe (ook geschonden) vertrouwen weer kan worden opgebouwd. Dit doe ik o.a. via mijn lesproject 'Banden Binden' waarin we met elkaar diepgaand bij deze thema's stilstaan (zie h-3 van 'Geen maakbaarheid, maar raakbaarheid').

Zo verwerven jonge mensen diepgaande inzichten die zij vervolgens via collages en concrete samenlevingsprojectjes in de praktijk brengen. In de bijlage staat een wat mij betreft zeer geslaagde activiteit beschreven: deze jongedames hebben cupcakes gebakken en daarmee het thema met alle leerlingen in de klas verdiept. Op het einde schrijven ze dankbaar te zijn voor deze activiteit. Is het niet geweldig hoe deze twee jongedames (en hun klas) zo dieper inzicht krijgen in het proces van vertrouwensbanden opbouwen? Als het zo positief in de klas werkt, zal het later in de samenleving ook zo positief werken.

Vooral ook het diepe besef van dankbaarheid zal hierbij zeer positief uitpakken (jammer genoeg hoor je nooit over ‘dankbaarheid’ in pedagogische onderwijsprogramma’s, terwijl dankbaarheid niet alleen de ‘kers op de taart’ is, maar misschien ook wel de meest motiverende kracht ter wereld is…, hoezo gebrek aan motivatie bij leerlingen?) Zo ontmoeten levensbeschouwing en burgerschapsvorming elkaar in het bouwen aan de samenleving van de toekomst.

Dit soort dingen stemt mij zeer hoopvol en dankbaar.

Bill Banning